Details

نفّذ المركز الوطني للإحصاء والمعلومات استطلاعاً لقياس رضا المستفيدين من برامج الإسكان الاجتماعي في سلطنة عُمان

NCSI Carries Out Survey to Gauge Satisfaction with Social Housing Programs in the Sultanate of Oman

7/25/2025

في إطار الجهود الوطنية الهادفة إلى تحسين جودة الخدمات الإسكانية وتعزيز كفاءة برامج الدعم السكني بما ينسجم مع مستهدفات رؤية عُمان 2040، نفّذ المركز الوطني للإحصاء والمعلومات، بالتعاون مع وزارة الإسكان والتخطيط العمراني، استطلاعًا للرأي العام خلال شهر يوليو 2025م بعنوان:

"استطلاع رأي المنتفعين عن خدمات برامج الإسكان الاجتماعي في سلطنة عُمان". خلال الفترة تاريخ 20 إلى 24 يوليو 2025م.

ويأتي هذا الاستطلاع ضمن جهود المركز في دعم الجهات الحكومية بالبيانات الدقيقة والموثوقة التي تحتاجها لصناعة القرار، من خلال تنفيذ الاستطلاعات التي تُمكّن صُنّاع السياسات من فهم واقع الخدمات وتطلعات المواطنين، وتحسين جودة القرارات الحكومية المبنية على الأدلة.

وأكد الفاضل/ محفوظ بن سالم المشرفي، مدير دائرة قياس الرأي العام بالمركز، هدف الاستطلاع إلى تقييم الوضع الراهن لبرامج الإسكان الاجتماعي، وقياس رضا المواطنين عن جودة الإنشاءات والتصميمات والمقاولين، وتقييم كفاءة المرافق والخدمات العامة ضمن مشاريع الإسكان الاجتماعي، إلى جانب التعرف على التحديات التي يواجهها المواطنون أثناء مراحل التقديم وبعد الاستفادة، واستشراف تطلعاتهم المستقبلية فيما يتعلق بالموقع والمساحة وربط السكن بالخدمات الأساسية، ومدى ملاءمة شروط الاستحقاق والتوزيع مع احتياجاتهم.

وأوضح المشرفي أن الاستطلاع أستهدف ثلاث فئات من المواطنين في مختلف المحافظات، وهم المنتفعون من برنامج المساعدات السكنية، والمستحقون لهذا البرنامج، إضافة إلى المنتفعين من برنامج الوحدات السكنية. حيث تم استخدام استمارات مصممة خصيصًا لكل فئة من الفئات المستهدفة.

وشدد المشرفي على أن جميع البيانات التي يتم جمعها تُعامل بأقصى درجات السرية، وفقًا لما نص عليه المرسوم السلطاني رقم (55/2019)، وبالأخص المادة (11) التي تؤكد على سرية البيانات الفردية، وعدم استخدامها إلا لأغراض إحصائية وبصورة تجميعية فقط دون الكشف عن أي معلومات شخصية.

The National Centre for Statistics and Information (NCSI), in cooperation with the Ministry of Housing and Urban Planning, carried out a public opinion survey entitled: "Beneficiaries' Satisfaction Survey on Social Housing Program Services in the Sultanate of Oman,"

This survey which conducted during the period from 20th   to 24th July 2025 came as part of the national efforts aimed at improving the quality of housing services and enhancing the efficiency of housing support programs in line with the goals of Oman Vision 2040.

The survey is also part of NCSI's broader efforts to support government entities with accurate and reliable data essential for informed decision-making. By conducting such surveys, NCSI enables policymakers to better understand the current state of services, gauge citizens' aspirations, and enhance the quality of evidence-based government decisions.

Mahfoodh bin Salim Al-Musharafi, Director of the Public Opinion Measurement Department at NCSI, emphasized that the objective of the survey is to assess the current state of social housing programs and to gauge citizens' satisfaction with the quality of construction, architectural designs, and contractors.

He added that the survey also aims to evaluate the efficiency of facilities and public services provided within social housing projects, identify the challenges citizens face during the application process and after receiving the services, and explore their future aspirations regarding location, space, access to essential services, and the suitability of eligibility and distribution criteria in meeting their actual needs.

Al-Musharafi further clarified that the survey targeted three groups of citizens across various governorates of the Sultanate of Oman : beneficiaries of the Housing Assistance Program, the  eligible for the program, and the beneficiaries of the Residential Units Program. Custom-designed questionnaires were used for each of these target groups.

He also stressed that all collected data is treated with the utmost confidentiality, in accordance with Royal Decree No. (55/2019), particularly Article 11, which guarantees the confidentiality of individual data and prohibits its use for any purpose other than statistical analysis, ensuring that all information is presented in aggregate form without disclosing any personal details.


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman