تفاصيل

المركز ينفذ حلقة نقاشية للاستفادة من مخرجات استطلاع رأي المواطنين حول التواصل الاجتماعي بحضور فرق التحول في المؤسسات الحكومية

NCSI holds a discussion session on the findings of social media poll

9/10/2019

نظم المركز وبالتعاون مع هيئة تقنية المعلومات جلسة نقاشية خاصة بنتائج استطلاع رأي المواطنين حول استخدام وسائل التواصل الاجتماعي والذي نفذه المركز مؤخرا لرؤساء فرق التحول في المؤسسات الحكومية بمقر المركز بمدينة غلا.

وجاء الهدف من هذه الحلقة من منطلق مشاركة المعرفة ومناقشة أهم الفرص المتاحة التي من شأنها تحسين جهود المؤسسات في تحقيق أهداف وخطط الاتصال بالجمهور وزيادة التفاعل عبر توظيف محتوى إبداعي يعزز من المشاركة المجتمعة الإيجابية.تم خلال الحلقة تقديم العرض المرئي "من نحن"للتعريف بالمركز من حيث نشأته وأهميته في رفد المخططين وصناع القرار بالبيانات الموثوقة والصحيحةوالدور الذي يقوم به المركز في تلبية احتياجات الدولة من الإحصاءات الرسمية مع توضيح أهم الخدمات المعلوماتية التي يقدمها المركز لجميع فئات المجتمع من حيث تحليل ونشر المؤشرات والبيانات الإحصائية بمختلف القطاعات الاقتصادية والاجتماعية وذلك وفقاً لأحداث المعايير الدولية المتبعة في مجال العمل الإحصائي والمعلوماتي.كما تم تقديم عرض مرئي عن نتائج استطلاع راي المواطنين في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ونتائج هذا الاستطلاع والمتوسط اليومي لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي وكذلك أكثر الأوقات استخداما لوسائل التواصل.وبعد العرض المرئي تم استكمال المناقشات حول نتائج الاستطلاع بهدف الاستفادة من مخرجات هذه النتائج في دعم التواصل بين الجهات الحكومية والجمهور بالاستناد إلى وسائل التواصل الاجتماعي الأكثر استخداما بين العمانيين وكذلك الوسائل الأكثر استخداما من حيث النوع والعمر والتوزيع الجغرافي إضافة إلى الأوقات الأكثر استخداما لوسائل التواصل الاجتماعي.

كما شاهد الوفد عرضا مرئيا مقدماً من هيئة تقنية المعلومات عن أهمية تنفيذ الاستطلاعات وجمع آراء المستخدمين للخدمات الإلكترونية عبر القنوات الرقمية الأمر الذي يساعد على بناء محتوى رقمي إبداعي حيث تم تسليط الضوء على هذا الموضوع في عرض مرئي آخر مقدم من مركز التواصل الحكومي تناول كيفية بناء محتوى قادر على الوصول للجمهور وتحقيق التواصل الإيجابي بين المؤسسة وجمهورها مع التعبير الأمثل عن أهداف المؤسسة.كذلك شاهد الوفد الزائر عرضا مرئيا عن مشروع التعداد الإلكتروني 2020 تناول العديد من المواضيع من بينها التعريف بالمشروع والنقلة النوعية في تنفيذه. كما تضمن العرض التعريف بمصادر البيانات الخاصة به وقواعده الإحصائية، ومراحل المشروع الأساسية وجدوله الزمني وما جرى إنجازه من أعمال في الفترة الماضية، ومراحله القادمة وما سوف تتضمنه من برامج وتطرق العرض كذلك إلى موضوع مطابقة بيانات الجهات ذات العلاقة مع قواعد البيانات المرجعية للتعداد وتحديث بيانات الافراد .

ــــــــــــــــــ

The National Centre for Statistics and Information (NCSI) held, in cooperation with the Information Technology Authority (ITA), a discussion session on the findings of the poll conducted recently for the heads of e-transformation teams, by NCSI to assess the use of social media platforms by the Omanis.

Held at NCSI`s premises at Ghala, the session aimed at discussing and sharing knowledge on the most significant methods that support the efforts excreted for supporting governmental communication with people and increasing interaction through optimizing creative content that enhances positive community participation. The session included a presentation titled "Who We Are" briefing on NCSI establishment and the role it plays in fulfilling the needs of the governmental entities to accurate and reliable data, information and statistics to be harnessed in drafting developmental policies and programs on the local, national and regional levels. furthermore, the presentation highlighted NCSI`s terms of reference and the most important information services offered to all community categories, in terms of collecting, analyzing and publishing statistical data and indicators relating to different social and economic sectors according to the latest international standards. The session briefed the attendees on the attention attached by NCSI to verifying introducing knowledge to decision makers, governmental entities and offices, the private sector, and the local communities; as the presentation delivered on the findings concluded from the poll conducted on the use of the social media platforms by the Omnis showcased the most-used platforms, the age groups of the users, geographical distribution of users and traffic rates. 

The Information Technology Authority (ITA) delivered a presentation on the importance of conducting surveys on e-services users to draft and create an innovative e-content. The same issue was highlighted by a presentation delivered by Oman`s Government Communication Centre (GC) that featured the methods of building and developing digital content through with the public mass can be communicated positively; so that every establishment can channel its aims, vision, mission, and massage in a constructive manner. Furthermore, the delegation viewed a presentation on the E-census 2020 that included the latest developments in carrying out the census, resources of data and statistical databases, phases and timeline, the significant achievements in the past period, the programs included in the next phases, and matching data of competent authorities to the reference databases of the census and updating individuals data.

 ــــــــــــــــــ


تعليقك يهمنا
يجب ان لا يتجازو التعليق 400 حرف