Details

التعليم في السلطنة من الأمية إلى الدراسات العليا 2020

NCSI publishes "Education in the Sultanate from illiteracy to graduate studies"

11/23/2020

يستعرض المركز الوطني للإحصاء والمعلومات في إصداره "التعليم في السلطنة من الأمية إلى الدراسات العليا" مسار السلطنة نحو تحقيق أحد أهم مكونات الرؤية المستقبلية (عمان 2040) والمتمثلة في التعليم الشامل والتعلم المستدام والبحث العلمي الذي يقود إلى مجتمع معرفي وقدرات وطنية منافسة حيث يعد هذا الإصدار الأول من نوعه الذي تمت صياغة محتوياته بناء على التصنيف الدولي الموحد للتعليم (إسكد 2011) والذي يشكل إطاراً لتجميع وتحليل إحصاءات التعليم، وهو التصنيف المرجعي لتنظيم برامج التعليم والمؤهلات ذات الصلة حسب مستويات ومجالات التعليم. 

وبحسب تصنيف اسكد في السلطنة (من صفر إلى 8) يشير تصنيف (اسكد صفر) المتعلق بتنمية الطفولة المبكرة إلى أن إجمالي عدد الحضانات الخاصة بالسلطنة ارتفع في عام 2019م إلى 330 حضانة مقارنة بـ 295 في عام 2018م وهو رقم مرتفع بشكل ملحوظ مقارنة بعام 1989م حيث بلغ العدد 16 حضانة خاصة. 

وبلغ اجمالي الطلبة في الحضانات للعام 2019م، بعمر ثلاث سنوات فما دون 11 ألفا و472 طالبا بزيادة مقدارها 11.5% عن العام السابق فيما شكل الذكور ما نسبته 51.3% مقابل 48.7% للإناث.

كما تشير الإحصاءات إلى أن 7 من كل 10 من الاطفال في الحضانات عمانيين، وأن نسبة الاطفال في (دور الحضانات) بعمر ثلاث سنوات فما دون تشكل 3.3% من اجمالي السكان بذات الفئة للعام 2019م في حين بلغ إجمالي الكادر الوظيفي (المشرفة والمربية والإدارية) في الحضانات ألفين و413 العمانيات منهن 74%. 

وفيما يخص التعليم ما قبل المدرسي (رياض الأطفال) بلغ عدد المدارس التي تقدم خدمة التعليم قبل المدرسي بالسلطنة للعام الدراسي 2019 / 2020 نحو ألف و626 مدرسة موزعة بين 99 مدرسة حكومية تضم ألفين و704 طلاب و822 مدرسة خاصة تضم 67 ألفا و120 طالبا و3 مدارس تربية خاصة تضم 25 طالبا و46 مدرسة دولية (الجاليات الأجنبية) تضم 8 آلاف و674 طالبا و656 مدرسة حكومية أخرى تضم 15 ألفا و759 طالبا. 

وبلغ متوسط نصيب المعلم من الطلبة في التعليم قبل المدرسي للمدارس الحكومية 16 طالبا لكل معلم مقارنة بالطلبة في التعليم قبل المدرسي للمدارس الخاصة الذي بلغ 15 طالبا لكل معلم، كما قلت الكثافة الصفية للتعليم قبل المدرسي للعام الدراسي 2019/2020 لتصل إلى 23 طالبا لكل فصل مقارنة بـ 24 طالبا لكل فصل بالعام السابق.

وفي تصنيف (اسكد 1) المتعلق بالصفوف من (1 ـ 4) بلغ عدد المدارس التي تقدم خدمة التعليم لهذه المرحلة في العام الدراسي (2019/2020) نحو 574 مدرسة تضم 241 ألفا و880 طالبا في هذه المرحلة مقارنة بـ 16 مدرسة تضم 3 آلاف 328 طالبا في عام 1971م. 

وإضافة للمدارس الحكومية هناك 32 ألفا و472 طالبا بالمدارس الخاصة و149 طالبا بمدارس التربية الخاصة و23 ألفا و372 طالبا بالمدارس الدولية و172 طالبا بالمدارس الحكومية الأخرى. 

حيث بلغ معدل الالتحاق الإجمالي للصف الأول 100.7% وللصفوف (1 ـ 4) 100.5% فيما بلغت نسبة الالتحاق الصافي المعدلة بالصف الأول 96.6% وللصفوف (1 ـ 4) 98.5%. 

أما في المدارس الخاصة فقد بلغ متوسط الكثافة الصفية للصفوف (1 ـ 4) 17 طالبا لكل فصل بينما المدارس الحكومية 28 طالبا لكل فصل. 

وفي تصنيف (اسكد2) المتعلق بالصفوف من (5 ـ 10) بلغ عدد المدارس التي تقدم خدمة التعليم لهذه المرحلة في العام الدراسي (2019/2020) نحو 852 مدرسة حكومية فيما بلغ عدد الطلبة بمدارس السلطنة في هذه المرحلة 358 ألفا و353 طالبا مشكلين ما نسبته 42% من إجمالي طلبة السلطنة. 

وبلغ معدل الالتحاق الإجمالي للصفوف من (5 ـ 10) 102.3% ومعدل الالتحاق الصافي 89.9% ونسبة الاتحاق الصافي المعدلة 96.4%. 

وفي تصنيف (اسكد3) المتعلق بالصفوف (11 -12) بلغ عدد الطلبة في هذه المرحلة في العام الدراسي 2019م2020 نحو 92 ألفا و918 طالبا مشكلين ما نسبته 11% من إجمالي طلبة السلطنة فيما بلغت نسبة الناجحين من دبلوم التعليم العام من اجمالي الطلبة الحاضرين للمتحان في العام الدراسي 2018/2019 نحو 83.5%. 

وبلغ معدل الالتحاق الإجمالي للصفين (11 -12) للذكور 95.2% وللإناث 94.2% ومعدل الالتحاق الصافي للذكور 77.4% وللإناث 78.4% ومعدل الاتحاق الصافي المعدلة للذكور 84.1% وللإناث 86.7%. 

أما تصنيف (اسكد4) المتعلق بالتلمذة والدورات القصيرة بلغ عدد الطلبة الذين يدرسون بهذه البرامج بالكليات المهنية والكلية المهنية للعلوم البحرية بالخابورة للعام الدراسي 2019 / 2020م نحو ألف و307 بينهم ألف و24 ذكور و283 إناث حيث جاء صيانة وإصلاح أجهزة التبريد والتكييف أكثر التخصصات دراسة حيث بلغت نسبة الطلبة فيها 16.7% من اجمالي الدارسين. 

وفي تصنيف (اسكد 5) المتعلق بالتعليم العالي: التعليم قصير الامد (برامج الدبلوم (بلغ اجمالي الطلبة المقبولون في هذه البرامج داخل السلطنة في العام الأكاديمي 2018 / 2019 نحو 3 آلاف و912 طالبا منخفضا بنحو 3.1% عن العام السابق، كما أن 6 من كل 10 من المقبولين في برامج الدبلوم قصير الأمد، مقبولون في الجامعات والكليات الخاصة للعام الأكاديمي 2018 / 2019م. 

وبلغ عدد الطلبة المقيدين ببرامج الدبلوم قصير الأمد والبرامج المهنية داخل السلطنة وخارجها للعام الأكاديمي 2018 / 2019م نحو 14 ألفا و63 طالبا مقارنة بـ 16 ألفا و117 في العام الأكاديمي السابق، حيث جاءت أعلى نسبة بمؤهل الدبلوم بـ62.1% يليه الدبلوم المتقدم / التخصصي بـ20.8% ، كما أن حوالي أكثر من نصف الطلبة سواء في الجامعات والكليات الخاصة أو الجامعات والكليات بالخارج مقيدون في تخصص الإدارة والمعامات التجارية و55% من الطلبة الخريجين من الجامعات والكليات الحكومية في برامج الدبلوم قصير الامد والمهني هم بتخصص الهندسة والتقنية ذات الصلة. 

وفي تصنيف (اسكد 6) مستوى البكالوريوس أو ما يعادلها بلغ عدد الطلبة المقبولين داخل وخارج السلطنة في هذا المستوى في العام الأكاديمي 2018 / 2019م نحو 30 ألفا و35 طالبا والمقيدين 105 آلاف و801 طالب والخريجين 17 ألفا و491 طالبا. 

وفي تصنيف (اسكد 7) مستوى الماجستير أو ما يعادلها ويشمل البكالوريوس في الطب بلغ عدد الطلبة المقبولين داخل وخارج السلطنة في هذا المستوى في العام الأكاديمي 2018 / 2019م نحو ألفين و280 طالبا والمقيدين 6 آلاف و100 طالب والخريجين ألفين و39 طالبا. 

وفي تصنيف (اسكد 8) مستوى الدكتوراه أو ما يعادلها بلغ عدد الطلبة المقبولين داخل وخارج السلطنة في هذا المستوى في العام الأكاديمي 2018 / 2019م نحو 375 طالبا والمقيدين ألفا و502 طالب والخريجين 281 طالبا.

 

لتصفح إصدار "التعليم في السلطنة من الأمية إلى الدراسات العليا"  أضغط هنا


The National Centre for Statistics and Information (NCSI), in its publication titled "Education in the Sultanate from illiteracy to graduate studies", highlighted the Sultanate's path and efforts towards providing comprehensive education, sustainable learning and scientific research tools that lead to a society with knowledge and competitive national capabilities, which are being considered as the most important targets of Oman's future vision (Oman 2040).

The contents of the first-of-its-kind publication have been formulated based on the International Standard Classification of Education (ISCED 2011), which provides a comprehensive framework for organizing education programs and qualification by applying uniform and internationally agreed definitions to facilitate comparisons of education systems across countries in accordance with the levels and fields of the education system.

According to (ISCED level 0), which refers to the early childhood programs that have an intentional education component, the total number of nurseries in the Sultanate increased in 2019 to 330 nurseries, compared to 295 in 2018, which is a significantly high number compared to 1989, when the number of nurseries in Oman was 16 private nurseries.

The total number of children of three years old and less in nurseries in Oman in the year 2019 reached 11, 472 students, up by 11.5% than the number in 2018, with 51.3% males and 48.7% females.

Statistics also shows that 7 out of 10 children in nurseries are Omanis, while the percentage of children of three years old and less in nurseries records 3.3% of the total population in the same category in 2019. The total number of staff of nurseries, including supervisors, nannies and administrative in-charges, reached 2,413, while 74% of them are Omanis.

As for the pre-school education (kindergarten), the number of schools that provide pre-school education service in the Sultanate for the academic year of 2019/2020 reached 1,626 schools distributed among 99 government schools with about 2,704 students. In addition, there were 822 private schools with about 67,120 students and 3 special education schools with 25 students and 46 international schools for foreign communities, which accommodate about 8,674 students, in addition to 656 other government schools with 15,759 students.

The data show that there is one teacher for every 16 students in pre-school education of public schools in Oman, compared to the students in pre-school education of private schools, which was one teacher for every 15 students. The classroom strength of pre-school education for the academic year 2019/2020 has decreased to reach about 23 students in each classroom, compared to 24 students for each classroom in the previous academic year.

According to ISCED level 1 classification, which is related to grades 1-4, the number of schools providing education service for this stage in the academic year of 2019/2020 in the Sultanate reached 574 schools, accommodating 241,880 students, compared to 16 schools with 3,328 students in 1970 / 1971.

In addition to the number of students in the Sultanate's public schools, there are 32,472 students in private schools, 149 students in special education schools, 23,372 students in international schools, and 172 students in other government schools.

The gross enrollment rate for first grade was 100.7%, recording 100.5%, for grades 1-4, while the adjusted rate of enrollment in the first grade was 96.6%, and about 98.5% for grades 1-4.

The average class strength for grades 1-4 in private schools reached 17 students per class, while it reached 28 students per classroom in public schools.

In ISCED level 2 classification, which is related to grades 5-10, the number of schools providing education service for this stage in the academic year of (2019/2020) reached 852 public schools, while the number of students in the Sultanate's schools from grade 5-10 reached 358,353 students, recording 42 % of the total number of students in the Sultanate.

The gross enrollment rate in schools of grades 5-10 was 102.3%, while the net enrollment rate was 89.9%, and the adjusted rate of enrollment was 96.4%.

In ISCED level 3 classification, which is related to school of grades 11-12, the number of students in this stage in the academic year of 2019-2020, reached 92,918, recording 11% of the total number of students of the Sultanate, while the percentage of students who passed the General Education Diploma from the total number of students who attended the examination in the academic year 2018/2019 was about 83.5%.

The gross enrollment rate into schools of grades 11-12 reached 95.2% for males, 94.2% for females, while the net enrollment rate for males was 77.4%, and females was 78.4%. The adjusted net enrollment rate was 84.1% for males and 86.7% for females.

In ISCED level 4 classification, which is related to vocational and short courses, the number of students studying these programs in vocational colleges and in the Vocational College for Marine Sciences at Al-Khabourah for the academic year 2019/2020 reached 1,307 students. Among them 1,024 were males and 283 were females. The maintenance and repair of refrigeration and air-conditioning equipment field was the most studied specialization, with the percentage of students enrolled in it reaching 16.7 % of the total number of student in the same college.

In ISCED level 5 classification, which is related to short-cycle tertiary education with diploma programs, the total number of students admitted into these programs in the academic year 2018/2019 across the Sultanate reached 3,912 students, down by 3.1% from the previous academic year. Six out of 10 of those admitted to short-term diploma programs were enrolled in private universities and colleges for the academic year of 2018/2019.

The number of students enrolled in short-term diploma programs and in the vocational programs inside the Sultanate and abroad for the academic year, 2018/2019 reached 14,063 students compared to 16,117 students in the previous academic year. Diploma qualifications recorded the highest percentage of admitted students, at 62.1%; followed by advanced/specialized diplomas by 20.8%. More than half of the students of these programs, whether in the Sultanate's private universities and colleges or in abroad universities and colleges, are enrolled in the Business administration and commerce studies. About 55% of the students graduated from public universities and colleges in short-term and vocational diploma programs are in engineering and related technology.

In ISCED level 6 classification for the (bachelor's or equivalent level), the number of admitted students in and out of the Sultanate at this level in the academic year 2018/2019, reached to 30,035 students, while the enrolled number reached 105,801 students, and the graduated were 17,491 students.

In ISCED level 7 classification for master's level or equivalent, which includes a bachelor's degree in medicine, the number of the admitted students in and out of the Sultanate at this level in the academic year 2018/2019 reached 2,280 students, while the number enrolled reached 6,100 students and those graduated reached 2,039 students.

As for the ISCED level 8 classification for doctoral or equivalent level, the number of students admitted in the Sultanate and abroad at this level in the academic year 2018/2019 was about 375 students, while the number enrolled reached 1,502 students and those graduated reached 281. 


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman