Details

الـمركز ينـفذ الـدورة الـثانية مـن استـطلاع ثـقة المستـهلك لـعام 2017

NCSI’s consumer confidence survey ends

5/24/2017

ينفذ المركز أعمال الدورة الثانية لاستطلاع ثقة المستهلك والذي بدأ (الأربعاء 17 مايو) ويستمر حتى 25 مايو ويستهدف المواطنون ممن هم في عمر 18 سنة فأكثر.

ويعد مؤشر ثقة المستهلك من المؤشرات الهامة لأداء النشاط الاقتصادي ويهدف هذا الاستطلاع إلى قياس مدى رضا المواطن العماني عن الأوضاع الاقتصادية في السلطنة مثل: توافر فرص العمل، الاستثمارات، وتكاليف المعيشة، ومدى التفاؤل بخصوص تطور تلك الأوضاع لمدة سنة كاملة. ويتم حساب مؤشر ثقة المستهلك في السلطنة وفقا للمنهجية المتبعه في مركز بحوث المسوح بجامعة ميتشيجن بالولايات المتحدة الامريكية. ويتم حساب المؤشر العام لثقة المستهلك كمتوسط حسابي بسيط لثلاثة مؤشرات فرعية هي: مؤشر الأوضاع الاقتصادية الحالية، ومؤشر مستوى دخل الأسرة، ومؤشر توقعات المستهلك. وبداية من الربع الأول من 2015 يتم حساب مؤشر ثقة المستهلك وكذلك المؤشرات الفرعية كرقم قياسي منسوب إلى الربع الأخير من 2014 فكلما زادت قيمة المؤشر عن 100 نقطة دل ذلك على تحسن قيمة المؤشر عن الفترة المرجعية وزيادة مستوى التفاؤل بخصوص الأوضاع الاقتصادية، 

ويحدث العكس عند انخفاض المؤشر عن 100 نقطة، بينما ثبات قيمة المؤشر عند 100 يعني الحياد وعدم حدوث أي تغير عن الفترة المرجعية. ويبلغ حجم العينة المستهدفة من الاستطلاع كحد أدنى 1200 مواطنا عمانيا من المقيمين بالسلطنة موزعين على محافظات السلطنة وتم مراعاة تمثيل الذكور والإناث بالنسبة للمجتمع والفئات العمرية والمستويات التعليمية المختلفة. ويتم جمع البيانات بإستخدام الهاتف من خلال مركز الاتصالات المزود بتقنيات حديثة معدة لهذا الغرض، بالإضافة إلى الاستعانة بكوادر بشرية مؤهلة. وتجدر الإشارة إلى أن المركز يقوم بشكل ربع سنوي بتنفيذ هذا الاستطلاع.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

The National Center for Statistics and Information concluded its second Consumer Confidence Survey yesterday (25 May), which began on 17 May. The survey targeted citizens aged 18 years or over.

The Consumer Confidence Index is an important indicator of the performance of the country's economy. The aim of this survey is to measure the Omani citizen's satisfaction with the economic condition in the Sultanate, across parameters such as availability of jobs, investments and cost of living, and optimism regarding the development of these conditions for a period of one year. The consumer confidence index is calculated in the Sultanate according to the methodology of the Survey Research Center at the University of Michigan, USA. The general consumer confidence index is calculated as a simple arithmetic mean of three sub-indices: the current economic situation indicator, the household income level index, and the consumer expectations index.

The sample size of the survey was limited to 1200 Omani citizens residing in the Sultanate across the governorates. The survey gave equal representation to males and females of various age groups and educational levels. The data was collected by trained and qualified personnel over telephone through a specialized call center equipped with modern technology designed for this purpose. The National Center for Statistics and Information conducts the consumer confidence survey quarterly.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman